Næssundfærgen
 


Trusler

Næssund sejler nu udelukkende ved hjælp af private midler og en god portion af lokal ildhu.

2016 viste sig at være så stor en succes at man forventer at sejle alle årets 12 måneder fremover. Dette kan naturligvis kun lade sig gøre hvis vi alle bruger færgen og støtter ved medlemsskab/køb af Næssund merchandise/handel i den “tax free” shop, der i hvert fald eksisterer i sommer perioden.


D. 02. marts 2015 har kommunalbestyrelsen på Mors besluttet at “Næssund” skal fortsætte indtil nytår 2015. I mens vil de søge statsmidler til at sikre overfartens videre eksistens. Sammenholdt med Færgerådets indsats på samme område, formodes det at chancen for et positivt resultat af disse ansøgninger er steget.


Primo 2014 besluttede Thy-Mors Færgefart at motoren skulle skiftes ud i den gamle træfærge.

Baseret på dette anbefalede samme bestyrelse at overfarten skulle nedlægges, da den øgede udgift ville medføre yderligere kr. 400.000 i årlige omkostninger.

Morsø Kommune sprang på forslaget med 20 ud af 21 stemmer og besluttede at de på baggrund af dette behov ikke ville fortsætte med at støtte “Næssund”, hvilket betød at den skulle lukkes. Thisted Kommune, der også betaler til færgen ønskede at den skulle fortsætte, men de besluttede samtidig at de ville følge Morsø Kommunes beslutning.

Utimo 2014, fandt man så ud af at motoren alligevel ikke skal skiftes, da en reparation af den eksisterende B&W Alpha motor betyder at den kan fortsætte i endnu 10 år uden de store problemer.

Samtidig har lokale kræfter, kaldet “Færgerådet”, fundet besparelser på yderligere kr. 500.000 ved simple omlægninger af driften, men Morsø Kommune står af uforklarlige årsager fast på deres beslutning.

Vi er nogen der mener at denne beslutning ikke kun er et slag i hovedet for lokalområdet, men sandelig også for Danmark som helhed, da der er tale om en af de sidste træfærger i fast rute i landet.

Denne side, samt færgens Facebook side er oprettet for at skabe opmærksomhed om “Næssund” i håbet om, at egnens lokalpolitikere vil få øjnene op for der ikke kun er tale om et transportmiddel, men en lokalhistorisk kulturarv, der tilføjer hele landet et stykke “gamle dage” af de sjældne.